Altijd winnen en niemand verliest? Wablief ? (deel 1 van 3)

Altijd winnen en niemand verliest? Wablief ? (deel 1 van 3)

Altijd winnen en niemand verliest deel 1 van 3 persoonlijke ontwikkeling www.naarjezininjeleven.nl

Samenvatting van deel 1, deel 2 en deel 3

Als mens worden we mens onder de mensen.

We hebben mensen nodig om mens te zijn.

Maar in communicatie en samenwerking kan ook veel misgaan.

De dramadriehoek is een manier om te analyseren welke disfunctionele communicatie en samenwerking er is in een situatie, of organisatie.

Wat wel helpt is vertrouwen op jouw innerlijk kompas en werken aan je bewustwording.

Als jij nog hinder hebt van je moederwond en vaderwond dan is dat lastiger, maar niet onmogelijk. Gezonde en effectieve communicatie en samenwerking ontstaan als je gebruik maakt van de winnaarsdriehoek.

 

Hoe zit dat dan? Altijd winnen en niemand verliest?

Dit is deel 1. Hierin lees je over de dramadriehoek die inzicht geeft in disfunctionele communicatie en samenwerking aan het licht brengt. Je leest kort al iets over je innerlijk kompas.

Meer over je innerlijk kompas en wat daar zo handig aan is in deel 2.

Daarin lees je ook  over de extra hindernissen om te ontsnappen uit de dramadriehoek door je moederwond en vaderwond.

Tot slot is er al een voorproefje van waar het om draait in de winnaarsdriehoek. Daarover meer in deel 3.

 

Dramadriehoek

Als de dramadriehoek tot leven komt, worden communicatie en samenwerking belemmert. De dramadriehoek verhindert communicatie en samenwerking. De dramadriehoek houdt mensen gevangen in rollen die niets met verantwoordelijkheid, vrije keuzes, openheid en wederzijds begrip te maken hebben. Het houdt mensen gevangen in een rollenspel dat destructief is.

 

In de dramadriehoek bestaan 3 rollen. Dat zijn: de Aanklager, de Redder en het Slachtoffer.

De werking, de dynamiek, van de dramadriehoek bestaat uit die drie rollen. Een persoon kan een van deze drie rollen hebben. Maar het is ook mogelijk om te wisselen tussen rollen.

Een Aanklager kan de rol van de Redder op zich nemen of een Slachtoffer worden. En dan de rol weer veranderen naar bijvoorbeeld de Aanklager.

 

Dit is de rol van de Aanklager:

Mij treft geen blaam.

Ik ben niet verantwoordelijk.

Ik ben beter dan de ander, dan de anderen.

Door de rol van Aanklager worden anderen op afstand gehouden.

 

Dit is de rol van de Redder:

Door te redden wordt de Redder belangrijk.

Doordat de Redder redt worden anderen afhankelijk.

De Redder kan laten zien hoe goed hij of zij is.

De redder bemoeit zich met anderen, niet met zichzelf.

 

Dit is de rol van het Slachtoffer:

Ik hoef niet na te denken.

Ik hoef niet te kiezen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn gedrag.

Ik word door anderen verzorgd.

 

De rollen zijn onbewust. De bedoelingen blijven verborgen. Onbewust wordt ook ontkend dat er verborgen bedoelingen bestaan.

Logisch natuurlijk, want anders zou je bewust liegen. Er wordt niet gelogen, men is zich niet bewust. Mensen hebben niet door dat ze in de dramadriehoek stappen.

Je zou ergens ook wel gek zijn om het te willen. De onbewuste bedoelingen zijn altijd negatief in de dramadriehoek. Niemand wordt gelukkig van. Laat staan dat het er goed toeven is. En de wereld wordt er ook geen snars beter van.

De dramadriehoek kan spelen tussen twee mensen, in groepen, in organisaties, tussen bevolkingsgroepen en dergelijke.

Eigenlijk overal waar mensen zich niet bewust zijn van hun negativiteit, boosheid en angst.

 

De dramadriehoek is destructief

In de onbewuste dramadriehoek zijn de bedoelingen negatief. Elk van de rollen is gebaseerd op ongelijkwaardigheid. Welke rol je ook inneemt, je bent altijd beter of minder dan een van de andere rollen. Gelijkwaardig ben je nooit. Onafhankelijk ben je nooit.

Niemand neemt verantwoordelijkheid voor zijn of haar eigen gedrag.

De Aanklager en het Slachtoffer leggen de schuld bij de ander. De Redder legt problemen neer waar ze niet thuishoren. De Aanklager, het Slachtoffer en de Redder kijken allemaal naar een van de anderen en nemen nergens zelf verantwoordelijkheid voor. Alle drie leiden ze de aandacht af van zichzelf, van de rol die ze op dat moment spelen.

Wat het wel oplevert?

Je hoeft je nergens van bewust te worden. Je kan achterover blijven leunen doordat je niet actief op zoek gaat naar nog onbekende oplossingen die wel positief uitwerken. Je kan doorgaan met je zwakheden te bevestigen. Groeien zul je er nooit van. En gelukkig worden ook niet.

Minderwaardigheidsgevoelens worden juist versterkt door de rollen in de dramadriehoek.

Want het resultaat werkt altijd negatief uit. Altijd blijft de ander noodzakelijk voor jouw ‘geluk’ doordat je je eigen verantwoordelijkheid en je eigen handelingsbekwaamheid blijft ontkennen. De rollen van Aanklager, Redder en Slachtoffer bevestigen elkaar en hebben elkaar nodig. Een Slachtoffer is de bliksemafleider voor de Aanklager of de Redder. Een Aanklager heeft een schuldig Slachtoffer nodig. Een Redder heeft problemen nodig om te kunnen gaan redden, ontstaan door de Aanklager of het Slachtoffer. Daardoor is de dramadriehoek sterk ‘zuigend’ en er hoeft maar een persoon mee te beginnen.

 

De dramadriehoek werkt onbewust

Niemand stap ’s ochtends uit bed om dolgelukkig en vol met voorpret te besluiten: “Vandaag ga ik toch even fijn de rol van Slachtoffer op me nemen. Ik kan me niets fijners voorstellen dat zo goed is voor mij als mens”. Niemand doet dat. Net zo min als kiezen een Aanklager of een Redder te spelen.

Het gedrag in de dramadriehoek is onbewust. Je ontkent je eigen verantwoordelijkheid. En dat is logisch, omdat je onbewust je eigen verantwoordelijkheid voor je gevoelens, gedachten en handelingen niet op je wilt nemen. Aanklager, Redder of Slachtoffer spelen verhindert dan ook mooi dat je dat hoeft te doen.

En je kunt nog ontkennen ook, dat je je verantwoordelijkheid vermijdt, doordat de rollen in de dramadriehoek ontkend worden. Dat scheelt een fikse bak stress en allerlei angstig ongemak. Je schiet er alleen geen biet mee op als mens. Gelukkig word je er zeker niet van.

 

Goddank heb jij ook een innerlijk kompas

Doordat we een innerlijk kompas voor heelheid en groei hebben, is de dramadriehoek te herkennen aan de gevolgen ervan.

En juist ons innerlijk kompas voor heelheid en groei is in staat autonomie, eigen integriteit, waardering, openheid en respect te ervaren. De sleutel om uit de gevangenis van de dramadriehoek te ontsnappen is aandacht te geven aan hoe het voor jou voelt. Aandacht te geven aan je eigen gedachten en je eigen gedrag. En je bewust worden van je onbewuste bedoelingen.

Daarover meer in deel 2. Daarin lees je ook  over de extra hindernissen om te ontsnappen uit de dramadriehoek door je moederwond en vaderwond. Tot slot is er al een voorproefje van waar het om draait in de winnaarsdriehoek. Daarover meer in deel 3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WordPress Anti-Spam door WP-SpamShield

GRATIS!

21 Quotes voor meer zelfliefde
E-mailadres
Voornaam
Je gegevens zijn veilig. Ik deel je gegevens nooit.